• info@fardkargar.ir

  • شماره تماس :33998058-021

  • ساعت کاری :9:00 الی18:30

آشنايي با سوئيچ شبكه لگراند

 


آشنايي با سوئيچ شبكه لگراند

سوئيچ

شبکه از مجموعه ای کامپيوتر ( گره ) که توسط يک محيط انتقال ( کابلی بدون کابل ) بيکديگر متصل می گردند ، تشکيل شده است. در شبکه از تجهيزات خاصی نظير هاب و روتر نيز استفاده می گردد. سوئيچ يکی از عناصر اصلی و مهم در شبکه های کامپيوتری است . با استفاده از سوئيچ ، چندين کاربرقادربه ارسال اطلاعات از طريق شبکه در يک لحظه خواهند بود. سرعت ارسال اطلاعات هر يک از کاربران بر سرعت دستيابی ساير کاربران شبکه تاثير نخواهد گذاشت .

سوئيچ همانند روتر که امکان ارتباط بين چندين شبکه را فراهم می نمايد ، امکان ارتباط گره های متفاوت ( معمولا" کامپيوتر ) يک شبکه را مستقيما" با يکديگر فراهم می نمايد. شبکه ها و سوئيچ ها دارای انواع متفاوتی می باشند..

سوئيچ هائی که برای هر يک از اتصالات موجود در يک شبکه داخلی استفاده می گردند ، سوئيچ های LAN ناميده می شوند. اين نوع سوئيچ ها مجموعه ای از ارتباطات شبکه را بين صرفا" دو دستگاه که قصد ارتباط با يکديگر را دارند ، در زمان مورد نظر ايجاد می نمايد. 
مبانی شبکه

عناصر اصلی در يک شبکه کامپيوتری بشرح زير می باشند:

شبکه . شبکه شامل مجموعه ای از کامپيوترهای متصل شده (با يک روش خاص )، بمنظور تبادل اطلاعات است .

گره . گره ، شامل هر چيزی که به شبکه متصل می گردد ، خواهد بود.( کامپيوتر ، چاپگر و ... ) 
سگمنت. سگمنت يک بخش خاص از شبکه بوده که توسط يک سوئيچ ، روتر و يا Bridge از ساير بخش ها جدا شده است .

ستون فقرات . کابل اصلی که تمام سگمنت ها به آن متصل می گردند. معمولا" ستون فقرات يک شبکه دارای سرعت بمراتب بيشتری نسبت به هر يک از سگمنت های شبکه است . مثلا" ممکن است نرخ انتقال اطلاعات ستون فقرات شبکه 100 مگابيت در ثانيه بوده در صورتيکه نرخ انتقال اطلاعات هر سگمنت 10 مگابيت در ثانيه باشد.

توپولوژی . روشی که هر يک از گره ها به يکديگر متصل می گردند را گويند. 
کارت شبکه . هر کامپيوتر از طريق يک کارت شبکه به شبکه متصل می گردد.در اکثر کامپيوترهای شخصی ، کارت فوق از نوع اترنت بوده ( دارای سرعت 10 و يا 100 مگابيت در ثانيه ) و در يکی از اسلات های موجود روی برد اصلی سيستم ، نصب خواهد شد.

آدرس MAC . آدرس فيزيکی هر دستگاه ( کارت شبکه ) در شبکه است. آدرس فوق يک عدد شش بايتی بوده که سه بايت اول آن مشخص کننده سازنده کارت شبکه و سه بايت دوم ، شماره سريال کارت شبکه است .

Unicast . ارسال اطلاعات توسط يک گره با آدرس خاص و دريافت اطلاعات توسط گره ديگر است .

Multicast . يک گره ، اطلاعاتی را برای يک گروه خاص ( با آدرس مشخص ) ارسال می دارد.دستگاههای موجود در گروه ، اطلاعات ارسالی را دريافت خواهند کرد. 
Broadcast . يک گره اطلاعاتی را برای تمام گره های موجود در شبکه ارسال می نمايد. 
استفاده از سوئيچ لگراند

در اکثر شبکه های متداول ، بمنظور اتصال گره ها از هاب استفاده می شود. همزمان با رشد شبکه ( تعداد کاربران ، تنوع نيازها ، کاربردهای جديد شبکه و ...) مشکلاتی در شبکه های فوق بوجود می آيد :

- Scalability . در يک شبکه مبتنی بر هاب ، پهنای باند بصورت مشترک توسط کاربران استفاده می گردد. با توجه به محدود بودن پهنای باند ، همزمان با توسعه، کارآئی شبکه بشدت تحت تاثير قرار خواهد گرفت . برنامه های کامپيوتر که امروزه بمنظور اجراء بر روی محيط شبکه ، طراحی می گردنند به پهنای باند مناسبی نياز خواهند داشت . عدم تامين پهنای باند مورد نيازبرنامه ها ، تاثير منفی در

عملکرد آنها را بدنبال خواهد داشت .

-Latency . به مدت زمانی که طول خواهد کشيد تا بسته اطلاعاتی به مقصد مورد نظر خود برسد ، اطلاق می گردد. با توجه به اينکه هر گره در شبکه های مبتنی بر هاب می بايست مدت زمانی را در انتظار سپری کرده ( ممانعت از تصادم اطلاعات ) ، بموازات افزايش تعداد گره ها در شبکه ، مدت زمان فوق افزايش خواهد يافت . در اين نوع شبکه ها در صورتيکه يکی از کاربران فايل با ظرفيت بالائی را برای کاربر ديگر ارسال نمايد ، تمام کاربران ديگر می بايست در انتظاز آزاد شدن محيط انتقال بمنظور ارسال اطلاعات باشند. بهرحال افزايش مدت زمانی که يک بسته اطلاعاتی به مقصد خود برسد ، هرگز مورد نظر کاربران يک شبکه نخواهد بود.

- Network Failure . در شبکه های مبتنی بر هاب ، يکی از دستگاههای متصل شده به هاب قادر به ايجاد مسائل و مشکلاتی برای ساير دستگاههای موجود در شبکه خواهد بود. عامل بروز اشکال می تواند عدم تنظيم مناسب سرعت ( مثلا" تنظيم سرعت يک هاب با قابليت 10 مگابيت در ثانيه به 100 مگابيت در ثانيه ) و يا ارسال بيش از حد بسته های اطلاعاتی از نوعBroadcast ، باشد. 
- Collisions . در شبکه های مبتنی بر تکنولوژی اترنت از فرآينده خاصی با نام CSMA/CDبمنظور ارتباط در شبکه استفاده می گردد. فرآيند فوق نحوه استفاده از محيط انتقال بمنظور ارسال اطلاعات را قانونمند می نمايد. در چنين شبکه هائی تا زمانيکه بر روی محيط انتقال ترافيک اطلاعاتی باشد ، گره ای ديگر قادر به ارسال اطلاعات نخواهد بود. در صورتيکه دو گره در يک لحظه اقدام به ارسال اطلاعات نمايند ، يک تصادم اطلاعاتی ايجاد و عملا" بسته های اطلاعاتی ارسالی توسط هر يک از گره ها نيز از بين خواهند رفت . هر يک از گره های مربوطه ( تصادم کننده ) می بايست بمدت زمان کاملا" تصادفی در انتظار باقی مانده و پس از فراهم شدن شرايط ارسال ، اقدام به ارسال اطلاعات مورد نظر خود نمايند.

هاب مسير ارسال اطلاعات از يک گره به گره ديگر را به حداقل مقدار خود می رساند ولی عملا" شبکه را به سگمنت های گسسته تقسيم نمی نمايد. سوئيچ بمنظور تحقق خواسته فوق عرضه شده است . يکی از مهمترين تفاوت های موجود بين هاب و سوئيچ ، تفسير هر يک از پهنای باند است . تمام دستگاههای متصل شده به هاب ، پهنای باند موجود را بين خود به اشتراک می گذارند.در صورتيکه يک دستگاه متصل شده به سوئيچ ، دارای تمام پهنای باند مختص خود است. مثلا" در صورتيکه ده گره به هاب متصل شده باشند ، ( در يک شبکه ده مگابيت درثانيه) هر گره موجود در شبکه بخشی از تمام پهنای باند موجود ( ده مگابيت در ثانيه ) را اشغال خواهد کرد. ( در صورتيکه ساير گره ها نيز قصد ارتباط را داشته باشند) . در سوئيچ ، هر يک از گره ها قادر به برقراری ارتباط با ساير گره ها با سرعت ده مگابيت در ثانيه خواهد بود.

در يک شبکه مبتنی بر سوئيچ ، برای هر گره يک سگمنت اختصاصی ايجاد خواهد شد. سگمنت های فوق به يک سوئيچ متصل خواهند شد. در حقيقت سوئيچ امکان حمايت از چندين ( در برخی حالات صدها ) سگمنت اختصاصی را دارا است . با توجه به اينکه تنها دستگاه های موجود در هر سگمنت سوئيچ و گره می باشند ، سوئيچ قادر به انتخاب اطلاعات ، قبل از رسيدن به ساير گره ها خواهد بود. در ادامه سوئيچ، فريم های اطلاعاتی را به سگمنت مورد نظر هدايت خواهد کرد. با توجه به اينکه هر سگمنت دارای صرفا" يک گره می باشد ، اطلاعات مورد نظر به مقصد مورد نظر ارسال خواهند شد. بدين ترتيب در شبکه های مبتنی بر سوئيچ امکان چندين مبادله اطلاعاتی بصورت همزمان وجود خواهد داشت .

با استفاده از سوئيچ ، شبکه های اترنت بصورت full-duplex خواهند بود. قبل از مطرح شدن سوئيچ ، اترنت بصورت half-duplex بود. در چنين حالتی داده ها در هر لحظه امکان ارسال در يک جهت را دارا می باشند . در يک شبکه مبتنی بر سوئيچ ، هر گره صرفا" با سوئيچ ارتباط برقرار می نمايد ( گره ها مستقيما" با يکديگر ارتباط برقرار نمی نمايند) . در چنين حالتی اطلاعات از گره به سوئيچ و از سوئيچ به گره مقصد بصورت همزمان منتقل می گردند.

در شبکه های مبتنی بر سوئيچ امکان استفاده از کابل های بهم تابيده و يا فيبر نوری وجود خواهد داشت . هر يک از کابل های فوق دارای کانکتورهای مربوط به خود برای ارسال و دريافت اطلاعات می باشند. با استفاده از سوئيچ ، شبکه ای عاری از تصادم اطلاعاتی بوجود خواهد آمد. انتقال دو سويه اطلاعات در شبکه های مبتنی بر سوئيچ ، سرعت ارسال و دريافت اطلاعات افزايش می يابد. 
اکثر شبکه های مبتنی بر سوئيچ بدليل قيمت بالای سوئيچ ، صرفا" از سوئيچ به تنهائی استفاده نمی نمايند. در اين نوع شبکه ها از ترکيب هاب و سوئيچ استفاده می گردد. مثلا" يک سازمان می تواند از چندين هاب بمنظور اتصال کامپيوترهای موجود در هر يک از دپارتمانهای خود استفاده و در ادامه با استفاده از يک سوئيچ تمام هاب ها(مربوط به هر يک از دپارتمانها) بيکديگر متصل می گردد. 
تکنولوژی سوئيچ های لگراند

سوئيچ ها دارای پتانسيل های لازم بمنظور تغيير روش ارتباط هر يک از گره ها با يکديگر می باشند. تفاوت سوئيچ با روتر چيست ؟ سوئيچ ها معمولا" در لايه دوم (Data layer) مدل OSIفعاليت می نمايند.در لايه فوق امکان استفاده از آدرس های MAC ( آدرس ها ی فيزيکی ) وجود دارد. روتر در لايه سوم (Network) مدل OSI فعاليت می نمايند. در لايه فوق از آدرس های IP ر IPX و يا Appeltalk استفاده می شود. ( آدرس ها ی منطقی ) . الگوريتم استفاده شده توسط سوئيچ بمنظور اتخاذ تصميم در رابطه با مقصد يک بسته اطلاعاتی با الگوريتم استفاده شده توسط روتر ، متفاوت است . يکی از موارد اختلاف الگوريتم های سوئيچ و هاب ، نحوه برخورد آنان با Broadcast است . مفهوم بسته های اطلاعاتی از نوع Broadcast در تمام شبکه ها مشابه می باشد. در چنين مواردی ، دستگاهی نياز به ارسال اطلاعات داشته ولی نمی داند که اطلاعات را برای چه کسی می بايست ارسال نمايد. بدليل عدم آگاهی و دانش نسبت به هويت دريافت کننده اطلاعات ، دستگاه مورد نظر اقدام به ارسال اطلاعات بصورت broadcast می نمايد. مثلا" هر زمان که کامپيوتر جديد ويا يکدستگاه به شبکه وارد می شود ، يک بسته اطلاعاتی از نوع Broadcast برای معرفی و حضور خود در شبکه ارسال می دارد. ساير گره ها قادر به افزودن کامپيوتر مورد نظر در ليست خود و برقراری ارتباط با آن خواهند بود. بنابراين بسته های اطلاعاتی از نوع Broadcast در موارديکه يک دستگاه نياز به معرفی خود به ساير بخش های شبکه را داشته و يا نسبت به هويت دريافت کننده اطلاعات شناخت لازم وجود نداشته باشند ، استفاده می گردند.

هاب و يا سوئيچ ها قادر به ارسال بسته ای اطلاعاتی از نوع Broadcast برای ساير سگمنت های موجود در حوزه Broadcast می باشند. روتر عمليات فوق را انجام نمی دهد. در صورتيکه آدرس يکدستگاه مشخص نگردد ، روتر قادر به مسيريابی بسته اطلاعاتی مورد نظر نخواهد بود. ويژگی فوق در موارديکه قصد جداسازی شبکه ها از يکديگر مد نظر باشد ، بسيار ايده آل خواهد بود. ولی زمانيکه هدف مبادله اطلاعاتی بين بخش های متفاوت يک شبکه باشد ، مطلوب بنظر نمی آيد. سوئيچ ها با هدف برخورد با مشکل فوق عرضه شده اند.

سوئيچ های LAN بر اساس تکنولوژی packet-switching فعاليت می نمايند. سوئيچ يک ارتباط بين دو سگمنت ايجاد می نمايد. بسته های اطلاعاتی اوليه در يک محل موقت ( بافر) ذخيره می گردند ، آدرس فيزيکی (MAC) موجود در هدر خوانده شده و در ادامه با ليستی از آدرس های موجود در جدول Lookup ( جستجو) مقايسه می گردد. در شبکه های LAN مبتنی بر اترنت ، هر فريم اترنت شامل يک بسته اطلاعاتی خاص است . بسته اطلاعاتی فوق شامل يک عنوان (هدر) خاص و شامل اطلاعات مربوط به آدرس فرستنده و گيرنده بسته اطلاعاتی است .

سوئيچ های مبتنی بر بسته های اطلاعاتی بمنظور مسيريابی ترافيک موجود در شبکه از سه روش زير استفاده می نمايند.

Cut-Through       -        Store-and-forward          -Fragment-free  


سوئيچ های Cut-through ، بلافاصله پس از تشخيص بسته اطلاعاتی توسط سوئيچ ، آدرسMAC خوانده می شود. پس از ذخيره سازی شش بايت اطلاعات که شامل آدرس می باشند ، بلافاصله عمليات ارسال بسته های اطلاعاتی به گره مقصد آغاز می گردد. ( همزمان با دريافت ساير بسته های اطلاعاتی توسط سوئيچ ) . با توجه به عدم وجود کنترل های لازم در صورت بروز خطاء در روش فوق ، سوئيچ های زيادی از روش فوق استفاده نمی نمايند.

سوئيچ های store-and-forward ، تمام بسته اطلاعاتی را در بافر مربوطه ذخيره و عمليات مربوط به بررسی خطاء ( CRC) و ساير مسائل مربوطه را قبل از ارسال اطلاعات انجام خواهند داد. در صورتيکه بسته اطلاعاتی دارای خطاء باشد ، بسته اطلاعاتی دور انداخته خواهد شد. .در غيراينصورت ، سوئيچ با استفاده از آدرس MAC ، بسته اطلاعاتی را برای گره مقصد ارسال می نمايد. اغلب سوئيچ ها از ترکيب دو روش گفته شده استفاده می نمايند. در اين نوع سوئيچ ها از روش cut-through استفاده شده و بمحض بروز خطاء از روش store-and-forward استفاده می نمايند. 
يکی ديگر از روش های مسيريابی ترافيک در سوئيچ ها که کمتر استفاده می گردد ،fragment-free است . روش فوق مشابه cut-through بوده با اين تفاوت که قبل از ارسال بسته اطلاعاتی 64 بايت آن ذخيره می گردد.

سوئيچ های LAN دارای مدل های متفاوت از نقطه نظر طراحی فيزيکی می باشند. سه مدل رايج در حال حاضر بشرح زير می باشند:

- Shared memory . اين نوع از سوئيچ ها تمام بسته های اطلاعاتی اوليه در بافر مربوط به خود را ذخيره می نمايند. بافر فوق بصورت مشترک توسط تمام پورت های سوئيچ ( اتصالات ورودی و خروجی ) استفاده می گردد. در ادامه اطلاعات مورد نظر بکمک پورت مربوطه برای گره مقصد ارسال خواهند شد.

-Matrix . اين نوع از سوئيچ ها دارای يک شبکه( تور) داخلی ماتريس مانند بوده که پورت های ورودی و خروجی همديگر را قطع می نمايند. زمانيکه يک بسته اطلاعاتی بر روی پورت ورودی تشخيص داده شد ، آدرس MAC آن با جدول lookup مقايسه تا پورت مورد نظر خروجی آن مشخص گردد. در ادامه سوئيچ يک ارتباط را از طريق شبکه و در محلی که پورت ها همديگر را قطع می کنند ، برقرار می گردد.

- Bus Architecture . در اين نوع از سوئيچ ها بجای استفاده از يک شبکه ( تور) ، از يک مسير انتقال داخلی ( Bus) استفاده و مسير فوق با استفاده از TDMA توسط تمام پورت ها به اشتراک گذاشته می شود. سوئيچ های فوق برای هر يک از پورت ها دارای يک حافظه اختصاصی می باشند.

    BridgingTransparent
اکثر سوئيچ های LAN مبتنی بر اترنت از سيستم ی با نام transparent bridgingبرای ايجاد جداول آدرس lookup استفاده می نمايند. تکنولوژی فوق امکان يادگيری هر چيزی در رابطه با محل گره های موجود در شبکه ، بدون حمايت مديريت شبکه را فراهم می نمايد. تکنولوژی فوق داری پنج بخش متفاوت است :

Aging  - Filtering   -   Flooding - Learning - Forwarding 

 

نحوه عملکرد تکنولوژی فوق بشرح زير است :

- سوئيچ به شبکه اضافه شده و تمام سگمنت ها به پورت های سوئيچ متصل خواهند شد. 
- گره A بر روی اولين سگمنت ( سگمنت A) ، اطلاعاتی را برای کامپيوتر ديگر ( گرهB) در سگمنت ديگر ( سگمنت C) ارسال می دارد.

- سوئيچ اولين بسته اطلاعاتی را از گره A دريافت می نمايد. آدرس MAC آن خوانده شده و آن را در جدول Lookup سگمنت A ذخيره می نمايد. بدين ترتيب سوئيچ از نحوه يافتن گره A آگاهی پيدا کرده و اگر در آينده گره ای قصد ارسال اطلاعات برای گره A را داشته باشد ، سوئيچ در رابطه با آدرس آن مشکلی نخواهد داشت . فرآيند فوق را Learning می گويند.

- با توجه به اينکه سوئيچ دانشی نسبت به محل گره B ندارد ، يک بسته اطلاعاتی را برای تمام سگمنت های موجود در شبکه ( بجز سگمنت A که اخيرا" يکی از گره های موجود در آن اقدام به ارسال اطلاعات نموده است . ) فرآيند ارسال يک بسته اطلاعاتی توسط سوئيچ ، بمنظور يافتن يک گره خاص برای تمام سگمنت ها ، Flooding ناميده می شود. 
- گره B بسته اطلاعاتی را دريافت و يک بسته اطلاعاتی را بعنوانAcknowledgement برای گره A ارسال خواهد کرد.

- بسته اطلاعاتی ارسالی توسط گره B به سوئيچ می رسد. در اين زمان ، سوئيچ قادر به ذخيره کردن آدرس MAC گره B در جدول Lookup سگمنت C می باشد. با توجه به اينکه سوئيچ از آدرس گره A آگاهی دارد ، بسته اطلاعاتی را مستقيما" برای آن ارسال خواهد کرد. گره A در سگمنتی  متفاوت نسبت به گره B قرار دارد ، بنابراين سوئيج می بايست بمنظور ارسال بسته اطلاعاتی دو سگمنت را به يکديگر متصل نمائيد. فرآيند فوق Forwarding ناميده می شود.

- در ادامه بسته اطلاعاتی بعدی از گره A بمنظور ارسال برای گره B به سوئيچ می رسد ، با توجه به اينکه سوئيج از آدرس گره B آگاهی دارد ، بسته اطلاعاتی فوق مستقيما" برای گره B ارسال خواهد شد.

- گره C اطلاعاتی را از طريق سوئيچ برای گره A ارسال می دارد. سوئيچ آدرس MACگره C را در جدول Lookup سگمنت A ذخيره می نمايد ، سوئيچ آدرس گره A را دانسته و مشخص می گردد که دو گره A و C در يک سگمنت قرار دارند. بنابراين نيازی به ارتباط سگمنت A با سگمنت ديگر بمنظور ارسال اطلاعات گره C نخواهد بود. بدين ترتيب سوئيچ از حرکت بسته های اطلاعاتی بين گره های موجود در يک سگمنت ممانعت می نمايد. فرآيند فوق را Filtering می گويند.

- Learning و Flooding ادامه يافته و بموازات آن سوئيچ ، آدرس های MAC مربوط به گره ها را در جداول Lookup ذخيره می نمايد. اکثر سوئيچ ها دارای حافظه کافی بمنظور ذخيره سازی جداول Lookup می باشند. بمنظور بهينه سازی حافظه فوق ، اطلاعات قديمی تر از جداول فوق حذف تا فرآيند جستجو و يافتن آدرس ها در يک زمان معقول و سريعتر انجام پذيرد. بذين منظور سوئيج ها از روشی با نام agingاستفاده می نمايند. زمانيکه يک Entry برای يک گره در جدول Lookup اضافه می گردد ، به آن يک زمان خاص نسبت داده می شود. هر زمان که بسته ای اطلاعاتی از طريق يک گره دريافت می گردد ، زمان مورد نظر بهنگام می گردد. سوئيچ دارای يک يک تايمر قابل پيکربندی بوده که با عث می شود، Entry های موجود در جدولLookup که مدت زمان خاصی از آنها استفاده نشده و يا به آنها مراجعه ای نشده است ، حذف گردند . با حذف Entry های غيرضروری ، حافظه قابل استفاده برای ساير Entry ها بيشتر می گردد.

در مثال فوق ، دو گره سگمنت A را به اشتراک گذاشته و سگمنت های A و Dبصورت مستقل می باشند. در شبکه های ايده آل مبتنی بر سوئيچ ، هر گره دارای سگمنت اختصاصی مربوط بخود است . بدين ترتيب امکان تصادم حذف و نيازی به عمليات Filtering نخواهد بود.

روترها و سوئيچينگ لايه سوم

همانگونه که قبلا" اشاره گرديد ، اکثر سوئيچ ها در لايه دوم مدل OSI فعاليت می نمايند (Data Layer) . اخيرا" برخی از توليدکنندگان سوييچ، مدلی را عرضه نموده اند که قادر به فعاليت در لايه سوم مدل OSI است . (Network Layer) . اين نوع سوئيچ ها دارای شباهت زيادی با روتر می باشند.

زمانيکه روتر يک بسته اطلاعاتی را دريافت می نمايد ، در لايه سوم بدنبال آدرس های مبداء و مقصد گشته تا مسير مربوط به بسته اطلاعاتی را مشخص نمايد. سوئيچ های استاندارد از آدرس های MAC بمنظور مشخص کردن آدرس مبداء و مقصد استفاده می نمايند.( از طريق لايه دوم) مهمترين تفاوت بين يک روتر و يک سوئيچ لايه سوم ، استفاده سوئيچ های لايه سوم از سخت افزارهای بهينه بمنظور ارسال داده با سرعت مطلوب نظير سوئيچ های لايه دوم است. نحوه تصميم گيری آنها در رابطه با مسيريابی بسته های اطلاعاتی مشابه روتر است . در يک محيط شبکه ای LAN ، سوئيچ های لايه سوم معمولا" دارای سرعتی بيشتر از روتر می باشند. علت اين امر استفاده از سخت افزارهای سوئيچينگ در اين نوع سوئيچ ها است . اغلب سوئيچ های لايه سوم شرکت سيسکو، بمنزله روترهائی می باشند که بمراتب از روتر ها سريعتر بوده ( با توجه به استفاده از سخت افزارهای اختصاصی سوئيچينگ ) و دارای قيمت ارزانتری نسبت به روتر می باشند. نحوه Pattern matching و caching در سوئيچ های لايه سوم مشابه يک روتر است . در هر دو دستگاه از يک پروتکل روتينگ و جدول روتينگ، بمنظور مشخص نمودن بهترين مسير استفاده می گردد. سوئيچ های لايه سوم قادر به برنامه ريزی مجدد سخت افزار بصورت پويا و با استفاده از اطلاعات روتينگ لايه سوم می باشند و همين امر باعث سرعت بالای پردازش بسته های اطلاعاتی می گردد. سوئيچ های لايه سوم ، از اطلاعات دريافت شده توسط پروتکل روتينگ بمنظور بهنگام سازی جداول مربوط بهCaching استفاده می نمايند.

همانگونه که ملاحظه گرديد ، در طراحی سوئيچ های LAN از تکنولوژی های متفاوتی استفاده می گردد. نوع سوئيچ استفاده شده ، تاثير مستقيم بر سرعت و کيفيت يک شبکه را بدنبال خواهد داشت .

فناوري سوييچ نرم افزاريدر لگراند

سوييچ نرم افزاري  چيست ؟چه مزايايي دارد؟ آيا براي كشوري مانند ايران استفاده از سوييچ نرم افزاري مفيد است ؟ هزينه فناوري فوق در چه مقياسي است؟ در اين نوشتار كوتاه كوشش بر آن است  پاسخ هاي مختصري به پرسش هاي بالا داده شود.

سوييچ نرم افزاري فناوريي است كه امكان اراية خدمات مكالمه، خدمات باند وسيع  و حتي خدمات بدون سيم را بر روي بستر شبكة IP فراهم مي كند. با گسترش شبكه هاي IP، هزينة ارتباطات داده بر مبناي شبكه‌هاي IP بسيار كاهش يافته است و اين مساله و همچنين مساله هم‌گرايي شبكه هاي داده و شبكه هاي تلفني نگاه‌ها را به سمت امكان ارايه خدمات مكالمه بر مبناي شبكه IP معطوف داشته است. اين مساله ابتدا در مخابرات راه دور و بين المللي مطرح شد زيرا مقايسه هزينة بالاي اين نوع مكالمه با روش‌هاي قبلي امكان ورود راه حل‌هاي جديد را فراهم مي آورد. استفاده از فناوريVOIP هزينة مكالمات بين المللي را ده‌ها برابر كاهش داده است. فناوري VOIP در طول تكوين خود راه حل‌هاي مختلفي را آزموده است و فناوري سوييچ نرم افزاري    الگوي كاملي از يك سامانه ي كامل VOIP است كه تمامي خدمات موجود در شبكه هاي تلفني موجود (سوييچ مداري) را فراهم مي آورد و امكان ايجاد يك شبكه تلفني كامل را بر مبناي VOIP  فراهم مي‌كند. فناوري سوييچ نرم افزاري بعنوان يك جايگزين براي سوئيچ‌هايTDM   كلاس 4 و 5 مطرح است و امكان كنترل مكالمه و اراية خدمات را بر روي شبكة IP فراهم مي آورد. اگر چه اين فناوري از اواخر دهة نود مطرح بوده است اما ظهور آن در بازار مخابرات  و سوئيچينگ در يكي دو سال اخير صورت گرفته است. مهم‌ترين عاملي كه ورود فناوري سوييچ نرم افزاري  را به تاخير انداخته است آنست كه اين فناوري مي بايست از ابتدا تمام شاخصهاي فناوري سوييچ بسته اي را كه حداقل در طول 25 سال به دست آمده است پشتيباني مي كرد. اين مهم در حال حاضر محقق شده است و محصولاتي عرضه شده اند  كه شاخص‌هاي لازم را برآورده مي كنند و علاوه بر آن انواع ديگري از خدمات را فراهم مي آورند كه در سامانه هاي قبلي ارايه آنها ممكن نبوده است.

از نظر قابليت اطمينان مقياس قابليت اطمينان در سامانه هاي مخابراتي استاندارد 99.999% خدمات است. يعني سامانه  تنها در 0.001% از مواقع به خارج از حالت ارائه ي خدمات مي رود. دستيابي  به اين استاندارد در سوئيچ هاي معمولي چندان كار مشكلي نيست. در حال حاضر بسياري از محصولات سوييچ نرم افزاري  نيز اين شاخص را برآورده مي كنند.

از نظر كيفيت خدمات نيز توسعة وسيع فناوري IP امكان اراية‌كيفيت خدمات (QOS)  را در حد سوئيچ هاي كلاس 4و5 فراهم آورده است. از نظر سيگنال دهي نيز فناوري سوييچ نرم افزاري  با پشتيباني پروتكل هاي متعدد براي اتصال با شبكه تلفني PSTN مانند پشتيباني كامل سيگنال دهي SS7 در لايه هاي  مختلف  سازگاري كامل با شبكة تلفني PSTN را فراهم آورده است. از نظر قابليت توسعه نيز اين يكي از مزاياي شبكة‌سوييچ نرم افزاري  نسبت به شبكة‌ سوييچ مداري  است و اين فناوري به دليل مستقل بودن مسير ترافيك داده و صدا از ترافيك سيگنال دهي  و  بدليل  ساختار  قابل توسعه و  انعطاف پذير يشبكة IP  بسيار قابل  توسعه است. نكتة قابل توجه در شبكة سوييچ نرم افزاري ايجاد بستر مناسب و انعطاف پذير براي اراية انواع خدمات مختلف است لذا شبكة سوييچ نرم افزاري علاوه بر پشتيباني خدمات سنتي شبكة هوشمند (IN) امكان انواع خدمات جديد را فراهم مي آورد. يكي ديگر از مزاياي فناوري سوييچ نرم افزاري  آنست كه نسبت به فناوري سنتي سوييچ مداري در مرحله نگهداري و حتي در بعضي موارد در مرحله ايجاد ارزان‌تر است. فناوري سوييچ نرم افزاري  در حال حاضر به يك فناوري بالغ تبديل شده است و به سرعت در حال رشد و تكوين است. شكل 1 نمودار كلي يك شبكه بر مبناي فناوري سوييچ نرم افزاري را نمايش مي دهد.

ساختار شبكه سوييچ نرم افزاري

شبكه سوييچ نرم افزاري    مانند شبكة PSTN شامل اجزاي اصلي شبكة دسترسي (Access) ، سوئيچ و شبكة ارتباطي است.

 

1- شبكه دسترسي

- شبكة دسترسي در حقيقت نقطة اتصال كاربران در شبكه است و وسيع ترين و پر هزينه ترين بخش شبكه را در بر مي گيرد. اين بخش امكان تبديل فرمت داده (صوت، دورنگار يا داده) و پروتكل هاي لازم براي اتصال به شبكه را فراهم مي آورد. اين بخش در شبكة سوييچ نرم افزاري  ، درواره‌ي رسانه(MG) ناميده مي شود. 

معمولا MG بصورت Master/Slave از طريق قسمت ديگري از شبكه به نام كنترل درواره ي رسانه (MGC) كنترل مي شود. انواع مختلف MG مثل درواره‌ي رسانه دسترسي (AMG) و درواره‌ي رسانه ترانك (TMG) وجود دارد. AMG براي ارتباط مستقيم با مشترك استفاده شده و معمولا داراي ظرفيتي بين 160 تا بيش از 2000 پورت تلفني است. TMG براي كاربردهاي با ظرفيت بالاتر و يا اتصال به شبكه PSTN  بكار مي رود.

2- بخش سوئيچينگ

بخش سوئيچينگ در حقيقت بخشي است كه واژة سوييچ نرم افزاري به آن اطلاق مي شود و تمامي يا بخش عمده اي از هوشمندي شبكه را تشكيل مي دهد. سوييچ نرم افزاري  عمل كنترل مكالمه را چه بصورت نقطه به نقطه از طريق پروتكل هايي مثل SIP و H.323 و يا از طريق MG فراهم مي آورد. بخش سوئيچينگ معمولاعناصر MGCP ، درواره‌ي سيگنال دهي  (SG) ، سرويس دهنده ي رسانه (MS) و سرويس دهنده ي كاربرد (AS) را در بر     مي گيرد.

MGCP در حقيقت بخش اصلي سامانه  است كه كنترل مكالمه و خدمات را انجام مي دهد..SG الماني از شبكه است كه امكان اتصال شبكه سوييچ نرم افزاري را با شبكة SS7 و شبكةIN را فراهم مي آورد.

سرويس دهنده ي كاربرد وظيفة اراية انواع خدمات را مانند خدمات  شبكه IN فراهم    مي آورد. سرويس دهنده ي رسانه وظيفة پخش و ضبط صدا و پيغام و پخشبوق   و جمع آوريDTMF را  براي ارتباط با كاربر دارد.

3- شبكه ارتباطي

شبكه ارتباطي در فناوري سوييچ نرم افزاري يك شبكة IP است اما براي ايجاد كيفيت خدمات مناسب پروتكلهاي مختلفي بكار گرفته مي شود. مهمترين پروتكل هايي كه به عنوان مبناي ديگر پروتكل ها بكار گرفته مي شود پروتكل RTP است. RTP يك پروتكل بر مبناي UDP است كه عدم از دست رفتن بسته هاي داده و ترتيب دريافت انهارا تضمين مي كند.

. مديريت يك شبكة سوييچ نرم افزاري  از طريق الماني بنام سامانه ي مديريت شبكه (NMS)  انجام مي شود. NMS امكان شكل دهي و پايشگري عناصر شبكه را از طريق شبكه IP فراهم مي آورد.

. بطور كلي فناوري سوييچ نرم افزاري با امكان ارايه انواع خدماتهاي متنوع رفته رفته جايگاه خود را به عنوان نسل بعدي شبكه هاي تلفني و داده بدست مي آورد و بنظر مي رسد در هر حال دير يا زود حركت به سمت فناوري سوييچ نرم افزاري  گزيرناپذير است.

درمورد دو سئوال آخر يعني سطح هزينه فناوري سوييچ نرم افزاري  و مناسب بودن يا نبودن آن براي استفاده در ايران بايد گفت که اين دو مورد مستقل از يكديگر نيستند و در واقع چون سوييچ نرم افزاري ماهيت نرم افزاري دارد و بايد بتواند با سخت افزارهاي استاندارد ساخته شده توسط توليدکنندگان  مختلف كار نمايد ، از نظرسطح فناوري ساخت براي كشورهايي مثل ايران بسيار مناسب است . از طرف ديگر با فراوان شدن و ارزان شدن فيبرهاي نوري امكان ارتباط نوري در شهرها و شهرك ها يتازه تاسيس و يا روستاهايي كه تا كنون امكانات مخابراتي نداشته اند، سهل و آسان گرديده است . لذا به نظر مي رسد كشور هايي مثل ايران گزينه مناسبي باشند تا با شروع ازنواحي مذكور ، خدمات تلفني را به صورت VOIP ارائه داد.اين طرح علاوه بر فراهم كردن ارتباطات تلفني امكان استفاده از شبكه جهاني اينترنت و همينطور كانالهاي تلويزيوني كابلي را براي آن ناحيه فراهم مي كند .در ايران شرکت هايي در حد تحقيقات وساخت نمونه اوليه بر روي فناوريسوييچ نرم  افزاري  کار مي کنند.آنچه مهم است همکاري و رقابت سازنده اين شرکتها در اين زمينه مي باشد . به علاوه لازم است بهره بردارهاي مختلف به خصوص بهره بردارهاي خصوصي ارائه دهنده خدمات تلفني و شرکتهاي سازنده فناوريهاي تلفني در اين زمينه همکاري تنگاتنگي داشته باشندو در بکارگيري نمونه هاي اين گونه محصول در شبکه هاي خود پيشقدم باشند.

 

آدرس

تهران-میدان امام خمینی -ابتدای لاله زار ساختمان فراز لاله زار طبقه 4 واحد 10
 
تلفکس:
021-33998058
021-33972714
021-33972712
021-33998057
 
Email: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

عضویت در خبرنامه